Verschillende kettingbotsingen op de A58: wie betaalt wat aan wie?

Home / Nieuws / Verschillende kettingbotsingen op de A58: wie betaalt wat aan wie?

Verschillende kettingbotsingen op de A58: wie betaalt wat aan wie?

Vanochtend hebben er, in de dichte ochtendmist, grote kettingbotsingen plaatsgevonden op de A58 tussen Goes en Middelburg. Volgens de eerste berichten zijn er minimaal 150 auto’s betrokken bij de verschillende ongevallen. Dat betekent allereerst veel moeilijkheden voor de hulpdiensten om bij de slachtoffers te komen die vastzitten in hun auto. Het is ook nog eens zeer mistig, wat het werk van de brandweer-, politie- en ambulance-medewerkers verder bemoeilijkt. Alle aandacht gaat dan ook uit naar het vinden van de slachtoffers en het vervoeren van deze slachtoffers naar dichtbij zijnde ziekenhuizen en opvangplekken. Wij wensen de slachtoffers en hun naasten veel sterkte!

Jeroen Bosch Advocaten staat vaak slachtoffers van kettingbotsingen bij. De vraag die op dat moment speelt, is niet meer de acute vraag naar beoordeling en behandeling door een arts, maar is de vraag wie aan te spreken is voor de schade. Om die vraag te beantwoorden splitsen we de schade in twee afzonderlijke onderdelen op.

Cascoschade aan de auto

Gelukkig leert het verleden ons dat dat bij ongevallen waarbij een groot aantal auto’s betrokken raakt, vooral veel materiele schade aan de voertuigen ontstaat (wij noemen dat cascoschade). Vaak gebeuren dit soort ongevallen in weers- of verkeersomstandigheden die nopen tot voorzichtig rijden, waardoor de snelheid waarmee de auto’s elkaar raken gering is. Niet iedere inzittende loopt letsel op. Toch kan het vergoeden van cascoschade aan auto’s een groot drama worden. Zeker doordat moderne auto’s kreukelzones en veel elektronica aan boord hebben die eenvoudig beschadigd raken bij een ongeval, ontstaat er forse materiele schade. Als voor 150 verschillende motorrijtuigen moet worden onderzocht wie er aansprakelijk is voor de schade en hoe groot die schade is, dan zijn de betrokken verzekeraars maanden aan het werk. Om dat te voorkomen heeft het Verbond van Verzekeraars een ´Overeenkomst vereenvoudigde schaderegeling´ ontwikkeld (hier is deze overeenkomst te vinden). Aan de hand van deze overeenkomst moet de verzekeraar van de achteroprijdende auto de schade vergoeden van de auto waar hij op is ingereden.

Letselschade

Voor de letselschade is een vereenvoudigde regeling niet aanwezig. Dat kan eigenlijk ook niet, omdat letselschade zich niet in een model laat vormen. Het vergoeden van letselschade is maatwerk. Vaak wordt gezegd dat degene die achterop rijdt, alle schade moet vergoeden. In de meeste gevallen is dat ook zo, maar niet altijd. Soms had degene die achterop reed meer afstand moeten houden op zijn voorganger. Onze advocaten kunnen in het eerste gesprek aangeven wie er voor de schade van het slachtoffer moet opkomen. Dan kan direct een begin worden gemaakt met het in kaart brengen van de schade en het verhalen daarvan op de verzekeraar. Snelheid is bij letselschade geboden, omdat uit onderzoek blijkt dat slachtoffers van langdurige en slopende letselschadezaken van dat traject zieker worden en ook langer ziek blijven dan in het geval hun schade voorspoedig was afgewikkeld. Omdat het uitgangspunt van Jeroen Bosch Advocaten is dat de slachtoffers zo snel als dat mogelijk is de regie over hun eigen leven terug moeten kunnen pakken, heeft zij een model ontwikkeld waarmee deze zaken veel sneller (daardoor ook veel intensiever) worden afgewikkeld. Daarover snel meer op onze website.

Contact

Hebt u een vraag over dit onderwerp of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen, bel dan met 073-6900888, stuur een facebookbericht, of stuur een e-mail naar info@jba.nl.

Leave a Comment